Det finnes et bestemt øyeblikk i Marvel Cinematic Universe hvor Black Widow ble en helt for hvermannsen. Det skjer tidlig i 2012-filmen The Avengers: Hun er bundet til en stol. Agent Coulson ringer. En intetsigende militærleder som har forhørt henne, rekker henne telefonen. Coulson forklarer at S.H.I.E.L.D. trenger å hente henne ut. Hun sparker forhøreren i leggen, knuser stolen hun er bundet til, tar ut tre menn, griper hælene sine og går.
The Avengers tjente 1,5 milliarder dollar globalt og ga nesten alle i filmen til superstjernestatus, selv de skuespillerne som allerede var berømte. Scarlett Johansson sin Black Widow — Avengeren uten rikdom og superkrefter utover Red Room-trening — var en av de siste som fikk sin egen film eller serie. Black Widow ble samtidig utgitt på kino og Disney+ sommeren 2021, mens Covid-19-pandemien fortsatt gjorde folk skeptiske til kinoer. Johansson saksøkte Disney for kontraktsbrudd, og hevdet at strømmingens utgivelse skadet filmens inntjeningspotensial.
Johansson og Disney inngikk til slutt et forlik. Vilkårene ble ikke offentliggjort, men resultatet var at Johansson beviste at hun ikke var redd for å forsvare verdien av sitt arbeid — enten det var mot Disney, som allerede hadde betalt henne 20 millioner dollar for filmen hun laget, eller mot OpenAI, som hun truet med rettslige skritt denne uken over deres nye ChatGPT-stemme. Skuespilleren hevder at AI-stemmen kalt Sky, høres «så skremmende ut som min stemme at mine nærmeste venner og nyhetsmedier ikke kunne skille dem fra hverandre.» OpenAI-sjef Sam Altman sier at Sky «aldri var ment å ligne» Johansson sin stemme. Jurister mener at hun kan ha en sak hvis hun velger å forfølge den.
Offentlig støtte til Johansson
Etter Johanssons utspill mot OpenAI har den offentlige opinionen stort sett vært på hennes side. Eller, rettere sagt, den har ikke vært på Altman sin. På sosiale medier og i nyhetsrapporter bemerker kommentatorer at OpenAIs handlinger avslører selskapets sanne natur; ved å, ifølge Johanssons uttalelse, be om skuespillerens involvering og deretter fortsette med noe lignende selv om hun avslo. Innen timer ble Johansson en frontfigur for motstanden. Alle som noen gang har lurt på om AI har lest tweetene deres eller sett videoene deres, har nå en forkjemper.
«Ingen av oss er Scarlett Johansson,» skrev Kyle Chayka i The New Yorker, «men vi venter alle på å bli konfrontert med en uhyggelig refleksjon av oss selv som ble skapt uten vår tillatelse og som vi ikke vil få noen fordeler av.»