En ny kontrovers har oppstått rundt Googles Team Pixel-program etter at det ble kjent at influensere ble presset til å favorisere Pixel 9 over konkurrentenes produkter. Hvis de ikke gjorde dette, risikerte de å bli kastet ut av programmet, noe som har vakt sterke reaksjoner blant mange i tech-miljøet.
Googles Team Pixel-program er et invitasjonsbasert program som gir influensere tidlig tilgang til Pixel-produkter før offentlig lansering. Nå viser skjermbilder fra dette årets avtalevilkår at deltakende influensere ikke fikk lov til å vise konkurrenters produkter i sitt innhold, og at det å promotere andre merker kunne føre til at samarbeidet ble avsluttet.

The Verge bekreftet at avtalen inkluderte en klausul som krevde at influensere skulle «fremheve Google Pixel-enheten i stedet for konkurrerende mobiler». Hvis Google oppdaget at andre merker ble foretrukket, ville selskapet «måtte avslutte forholdet mellom merkevaren og skaperen».
Googles kommunikasjonssjef, Kayla Geier, innrømmet senere at ordlyden i avtalen hadde «bommet på målet», og at den nå var fjernet.
Hun presiserte at Team Pixel-programmet er skilt fra Googles offisielle produktanmeldelser, som ikke har slike betingelser.
Truet mellom integritet og tilgang
Flere influensere har uttrykt frustrasjon over de nye vilkårene. For mange mindre skapere er Team Pixel-programmet en måte å få tidlig tilgang til nye produkter og øke deres tilstedeværelse på sosiale medier.
Men det nye kravet om eksklusivitet setter dem i en vanskelig posisjon: Skal de beholde integriteten som objektive anmeldere eller sikre tilgang til Google-produkter?
Tech-anmelder Adam Matlock, som driver YouTube-kanalen TechOdyssey, fortalte at han har sluttet i Team Pixel-programmet etter de nye betingelsene.
-Tidligere var det ingen forpliktelse, annet enn å bruke #teampixel eller #giftfromgoogle for å overholde regler for sponsing. Nå føles det som at vi blir presset til å favorisere ett produkt, noe som er ubehagelig for mange av oss, sier anmelderen, i følge The Vergen.
Også den kjente YouTuberen Kevin Nether, som driver kanalen The Tech Ninja, har trukket seg fra programmet.
– Som noen som lever av å anmelde teknologi, samarbeider jeg med mange merker. Å bli presset til å bruke ett produkt passer ikke for meg, og det vil jeg ikke delta i, sier han.
Også store tech-youtubere som MKHBD har kritisert praksisen:
Problematiske grenser mellom markedsføring og anmeldelser
Team Pixel-programmet er langt fra det første eksempelet på at grensen mellom ærlige anmeldelser og skjult markedsføring blir utfordret. Selv om mange influensere følger strenge etiske retningslinjer, er det fortsatt stor usikkerhet blant forbrukerne om hvorvidt innhold er betalt for eller genuint.