iFixit har avsluttet sitt samarbeid med Samsung på grunn av bekymringer rundt selskapapets holdning til reparasjoner, meldte The Verge.
Men situasjonen kan være verre enn vi trodde. Samsung skal angivelig tvinge uavhengige reparasjonsverksteder til å overlevere personlig identifiserbar informasjon om kundene — og rapportere dem for bruk av uoriginale deler.
Lekkede dokumenter avslører urovekkende praksis
404 Media har fått tak i en lekket kopi av en kontrakt mellom Samsung og en uavhengig serviceleverandør. Kontrakten krever at reparasjonsverksteder sender Samsung kundens navn, adresse, telefonnummer, telefonens unike serienummer og IMEI, kundens klage og detaljer om reparasjonen. I tillegg må verkstedene fjerne eventuelle uoriginale deler fra telefonen, selv om det sannsynligvis er fullt lovlig å bruke tredjepartsdeler.
Fire eksperter har uttalt at denne klausulen betyr at hvis et verksted oppdager at en telefon tidligere har blitt reparert med uoriginale deler, må de nekte å jobbe på den, «umiddelbart demontere» den og deretter rapportere til Samsung.
Samsung har ikke svart på 404 Medias forespørsler om kommentar.
Innsamling av kundeinformasjon
Det er ikke bare uavhengige reparasjonsverksteder som må levere ut informasjon. Samsung kan også legge deg til i en database hver gang du kjøper en offisiell erstatningsdel. iFixit bekrefter at de har delt noe kundeinformasjon med Samsung. Hvis du har kjøpt en ekte Samsung-del, har iFixit fått deg til å godta at Samsung får din e-post og en liste over alle ekte deler du har kjøpt.
iFixit-sjef Kyle Wiens sier at de ikke krever denne informasjonen for andre partnerskap og ikke deler kundeinformasjon med andre produsenter.
Usikker fremtid for rett til å reparere
Wiens kan ikke bekrefte om kontrakten som 404 Media har fått tak i, er den nåværende avtalen Samsung bruker. Det er mulig at Samsung allerede har erstattet den eller vil erstatte den før 1. juli, når rett-til-reparere-lovene i California og Minnesota trer i kraft.
Minnesota-loven vil sannsynligvis ikke tillate Samsung å håndheve en slik kontrakt, ettersom den krever at produsenter leverer deler under «rettferdige og rimelige vilkår» og forbyr krav om at en del må godkjennes av produsenten.
Varierende lover og usikker praksis
Retten til å reparere varierer fra stat til stat. I California er loven for eksempel ikke like tydelig på hva «rettferdig og rimelig» betyr. Ikke alle verksteder er klar over sine rettigheter eller er villige til å kjempe mot Samsung, som kontrollerer 25 prosent av det amerikanske smarttelefonmarkedet og er den største Android-leverandøren i USA.
Nathan Proctor, senior kampanjedirektør for retten til å reparere ved US Public Interest Research Group, tviler på at uavhengige verksteder faktisk demonterer telefoner med uoriginale deler. Men han tror at verkstedene gir opp kundeinformasjon, fordi Samsung vil vite når ekte deler blir kjøpt og installert, og dermed kunne spore hvilke verksteder som ikke overholder reglene.
Det er ikke klart om noen uavhengige verksteder tydelig gjør kundene oppmerksomme på at Samsung vil få deres personlige informasjon.