Microsoft har avduket AutoSR, en banebrytende Super Resolution-plattform som forbedrer ytelsen og bildekvaliteten i Windows ved hjelp av kunstig intelligens.
Teknologien ble først omtalt i februar som DirectSR, og nå er den klare til å rulles ut i ARM-utgave, spesielt designet for å øke bildefrekvensen og samtidig beholde høykvalitetsgrafikk i spill.
Økt bildefrekvens og forbedret grafikk
AutoSR fungerer ved å automatisk senke oppløsningen på spillet, noe som øker bildefrekvensen.
Deretter bruker den avansert AI-teknologi for å oppskalere bildet, slik at det fremstår i høy oppløsning med detaljerte bilder.
Resultatet er en jevnere og mer detaljert spillopplevelse. Denne teknologien integreres sømløst med Windows på en Copilot+ PC med en Qualcomm Snapdragon X-prosessor.
Begrensninger og tilgjengelighet
Selv om AutoSR bringer spennende forbedringer, er det foreløpig to begrensninger.
For det første fungerer denne teknologien kun på Copilot+-maskiner.
For det andre er disse Snapdragon-maskinene ikke tilgjengelige før neste måned. Heldigvis støtter AutoSR også emulerte x64- og Arm64-spill, noe som gir en viss fleksibilitet.
Brukere kan aktivere AutoSR ved å gå til «System > Skjerm > Grafikk > Egendefinerte innstillinger for applikasjoner» og legge til spillets .exe-fil for å slå på AutoSR.
Det er uklart hvorfor auto-modellen ikke fungerer på x86-plattformen, og lanseringsdatoen for DirectSR er ennå ikke offentliggjort. Det er imidlertid forventet at den kommer med Windows 24H2-oppdateringen til høsten.
Spill som støtter AutoSR fra dag én
Fra første dag vil flere populære spill støtte AutoSR, inkludert:
- 7 Days to Die
- BeamNG drive
- Borderlands 3
- Control
- Dark Souls III
- God of War
- Kingdom Come: Deliverance
- Resident Evil 2
- Resident Evil 3
- Sekiro: Shadows Die Twice
- Sniper Ghost Warrior Contracts 2
- The Witcher 3: Wild Hunt