EasyJet har implementert kunstig intelligens i sitt nye kontrollsenter, noe som har gjort det mulig for operasjonsteamene å håndtere flyvningene bedre, ifølge flyselskapet.
I det integrerte kontrollsenteret nær Luton flyplass i Bedfordshire, har de ansatte nå tilgang til Jetstream, et generativt AI-verktøy.
Dette verktøyet hjelper dem med å løse problemer for piloter og besetningsmedlemmer på bakken raskere, ifølge selskapet selv.
Ifølge Johan Lundgren, administrerende direktør i easyJet, kom de nye fasilitetene akkurat i tide til sommersesongen.
AI-verktøyet kan forutsi behovet for standby-besetning og anbefale de beste besetningsalternativene for hver operasjon.
Kontrollsenteret, som har over 250 ansatte, håndterer easyJets daglige program på omtrent 2000 flyvninger.
Deres ansvarsområder inkluderer planlegging av ruter, tildeling av piloter og kabinbesetning, organisering av flyvedlikehold og passasjerkommunikasjon.